als makelaar in Spanje moet u veelzijdig zijn

Geplaatst op 28-11-2019 in Tweede woning

Nu de woningmarkt in Europa vertraagd is en de huizen langer te koop staan, worden er allerlei nieuwe initiatieven ontplooid om de huizen aantrekkelijker te maken in de hoop de verkoop vlot te trekken. Vooral in Nederland heeft dit inmiddels een compleet nieuwe bedrijfstak opgeleverd in de vorm van styling adviseurs, gespecialiseerde huisfotograaf en  virtuele decoratie deskundigen. Op deze manier pikt iedereen een graantje mee, want uiteraard worden de kosten van een verbeterde presentatie van hun woning betaald door de opdrachtgever. Op zich is het een goede ontwikkeling, dat er meer aandacht wordt besteed aan de verkoop. Het oog wil tenslotte ook wat en het is bovendien een feit, dat potentiële kopers een beperkt voorstellingsvermogen hebben, dus als men daarbij geholpen wordt.

als makelaar in Spanje moet je van vele markten thuis zijn

In Spanje ligt deze ontwikkeling nog ver in de toekomst, als het al ooit zover komt. Een Spaanse opdrachtgever verwacht van zijn/haar makelaar, dat het huis verkocht wordt. Op welke manier de kopers aangetrokken worden en waar deze vandaan komen, is om het even. Extra kosten voor een uitgekiende styling en mooiere foto’s…?! Daar hoef je hier niet mee aan te komen… “Jij bent toch de expert? Waarom zouden we dan meer gaan betalen voor de inzet van extra experts?” Nee, een makelaar in Spanje is naast bemiddelaar in Spaanse woningen tevens stylist en fotograaf.

geen exclusieve opdrachten

Een belangrijke reden voor bovenstaande reactie van verkoper  zit ‘m in de open markt.  In principe kan een woning in Spanje door elke makelaar of bemiddelaar worden aangeboden. Door de verplicht op te stellen en te ondertekenen verkoopopdracht is het aantal collega’s dat een bepaalde woning of project aanbiedt wel verminderd, maar dat neemt niet weg, dat men als makelaar zijn/haar beste beentje voor moet zetten om het gewenste resultaat, de verkoop, te behalen. Immers…uitsluitend de makelaar die de woning verkoopt, ontvangt de vooraf afgesproken courtage. De overige aanbieders krijgen zelfs de door hen gemaakte advertentiekosten niet vergoed.

goede presentatie van levensbelang

Omdat de meeste kopers van Spaanse woningen uit het buitenland komen, is een goede presentatie zeer belangrijk. Sterker nog…van levensbelang wil je als kantoor verkopen blijven realiseren. De perfecte eerste indruk begint bij een opgeruimde woning, zodat er voor de makelaar in Spanje ook nog een opvoedkundige taak ligt…

U wilt niet weten hoe vaak ik bij een woning ben geweest voor een verkoopgesprek, waar men letterlijk voor mij uit kleding, schoenen, afwas, kranten, etc. verwijderde. Hoewel ik de afspraak altijd ruim van tevoren (minimaal 2 dagen vooraf) inplan en duidelijk aangeef, dat ik, naast de volledige uitleg m.b.t. de diensten bij verkoop, tevens veel foto’s maak om de potentiële kopers bij de omschrijving een goede voorstelling te kunnen bieden, wordt er weinig rekening gehouden met ‘de eerste indruk’.

Andere aanpak

Door ervaring wijzer geworden, pas ik nu mijn werkwijze aan de ‘behoefte’ van de verkoper en diens te verkopen woning. Tijdens de eerste rondgang, waarbij ik alle kenmerken van het huis noteer, wijs ik de verkoper tevens op verbeterpunten. Denk hierbij niet aan grote verbouwingen, schilderwerkzaamheden of tuinaanleg, hoewel ik ook aan deze zaken aandacht besteed. Nee, u moet meer denken in de richting van het opmaken van de bedden, het ordenen van de toiletartikelen in de badkamer(s), het bijeen zoeken van kleding en schoenen, het verzamelen van rondslingerende kranten en tijdschriften en het opruimen van de keuken, vaak inclusief de afwas.

Na de rondgang door het huis, neem ik de tijd om alle nodige documenten, zoals vergunningen, escritura, etc. door te nemen, terwijl de verkoper ondertussen de gelegenheid heeft om zijn/haar huis toonbaar te maken voor de fotopresentatie. Mijn adviezen met betrekking tot het verplaatsen of verwijderen van meubels, om bijvoorbeeld de woonkamer een betere uitstraling te geven, worden vervolgens op de koop toe genome en uitgevoerd.

Foto’s

Tenslotte worden dan toch de nodige foto’s gemaakt. Met veel verlichting, uit verschillende hoeken en met diverse belichtingsinstellingen. Alles met het doel om de meest gunstige en aansprekende presentatie te kunnen samenstellen. Al met al duurt het even, maar dan is het resultaat er (meestal) ook naar. Mensen kijken nu eenmaal graag plaatjes en vooral de mogelijke kopers uit het buitenland willen thuis al veel zien voordat men het besluit neemt tot het maken van een afspraak voor een bezichtiging ter plaatse.

Na een goed onderbouwde uitleg van het hoe en waarom van een duidelijke en eerlijke verkoopinformatie, krijg ik altijd de volledige medewerking van de verkopers. Als ik dan na een aantal dagen het resultaat laat zien, wordt ook de eventuele laatste twijfel over het nut van al die ‘poppenkast’ weggenomen. Voor de opdrachtgever heb ik dan mijn meerwaarde als stylist en fotograaf weer bewezen. Rest er nog slechts één ding…de verkoop.

Een 2e huis in Kroatië, goed idee ?

Geplaatst op 28-11-2019 in Tweede woning

Ontwikkeling verhuur eigen vakantiehuis

Geplaatst op 28-11-2019 in Vakantiehuis

0 reacties

Reactie plaatsen