Op vakantie in Portugal, een prachtig land

Geplaatst op 28-11-2019 in Vakantie recensie

De diversiteit van Portugal blijft vakantiegangers verbazen

Wij hebben een heerlijke vakantie beleefd in Portugal, wij besloten dat we meer van dit land willen en dus boekten wij een fly-drive vakantie. We hebben eerst in tien dagen per huurauto een trip door het land heen gemaakt. De laatste zes dagen hadden we een vakantiewoning gehuurd in de meeste zuidelijke streek de Algarve.
Hieronder een impressie van onze reis door Portugal en natuurlijk ook de accommodatie waar we de laatste week in hebben vertoefd.

De trip door Portugal, elke dag nieuwe verassingen

Wij starten onze reis in Faro, hier hadden wij een overnachting op nog geen half uur rijden van het gelijknamige vliegveld. Wij sliepen hier voor één nacht in een hotel direct aan de kleine haven van Faro. Wij hebben het centrum verkent, leuk om te zien maar in een paar uur kun je een redelijke impressie krijgen van deze plaats.

De tweede dag zijn we naar met onze huurauto vertrokken richting Evora dit is de grootste stad van de Alentejo regio. Deze plaats heeft veel oude overblijfselen uit de Romeinse overheersing. Hoogtepunt zijn de Romeinse tempel en een oud Aquaduct. Het oude centrum is gezellig om een wandeling te maken en ook zijn er enkele leuke restaurants waar heerlijk traditioneel Portugees kan worden gegeten. Vooral het historische centrumplein is prachtig. Ook opvallend zijn de vele witte gebouwen met de rode keramische dakpannen.

De volgende dag zijn we doorgegaan naar de Portugese plaats Fatima. Vooral bij gelovigen is deze plaats bekend, het is namelijk een bedevaartoord. Deze plaats was opgenomen in de fly-drive en het was ook zeker interessant te zien wat voor impact het geloof op de mensen heeft en hoe dit commercieel ook uitgebuit wordt. Heel het centrum van Fatima was doorspekt van talloze “souvenirwinkeltjes”.
Ons hotel had ook geen zwembad want deze plaats was niet berekend op vakantiegangers maar puur op mensen die voor het geloof enkele dagen doorbrachten in Fatima.
Één overnachting was wat ons betreft meer dan genoeg.

We vertrokken vroeg naar Coimbra maar niet zonder een tussenstop te maken in Porto. Deze prachtige authentieke stad heeft een geheel eigen uitstraling. Het oude centrum is een wirwar van smalle steegjes welke zich kronkelend door de binnenstad heen draaien. Dit maakt het dat je gevoel voor oriëntering danig op de proef gesteld wordt.
Porto ligt aan de rivier de Douro en herbergt diverse oude bouwwerken. De toeristen lijken de tweede stad dan ook steeds beter te vinden. Temeer dit ook de portregio is. Wij hebben dan ook een bezoek gebracht aan één van de portkelders.
Hierna zijn we doorgereden naar Coimbra, een levendige studentenstad met een gezellige sfeer. Als u hier uit eten wilt dan is het een aanrader om één van de restaurantjes aan de rivier de Douro uit te kiezen.

De volgende overnachting was in de Portugese badplaats Carcavehlos, de route hier naar toe was prachtig, we reden dwars door een natuurgebied. Onderweg zijn we gestopt bij het toeristische plaatsje Sintra. Dit dorp ligt aan de westkust van Portugal en staat bekend om zijn prachtige villa’s en paleizen welke u hier overal in de regio ziet staan.
Wij hebben een bezoek gebracht aan het Nacional Palace, dit gebouw heeft twee kenmerkende witte schoorstenen.
Ook hebben we een bezoek gebracht aan het Monte da Lua, dit lijkt op een sprookjespaleis met een diverse architectuur en nog diverse Moorse invloeden. Dit moet u absoluut bekijken als u tijdens uw vakantie in Portugal in deze regio verblijft.
Vervolgens zijn we doorgereden naar Carcavehlos, hier hebben we de rest van de namiddag doorgebracht aan het zandstrand van deze plaats. In deze plaats hadden wij voor de duur van twee nachten een appartement.

Deze dag stond in het teken van een dagtrip naar Lissabon. In de morgen hebben we de trein gepakt vanaf Carcavehlos en in circa 20 minuten waren we al in het centrum van Lissabon. Wij hadden enigszins pech met het weer, het was een bewolkte dag en eigenlijk de enige mindere dag tijdens onze vakantie. Maar dit mocht de pret niet drukken want Lissabon bleek een prachtige monumentale stad te zijn met diverse monumenten en imponerende gebouwen.
Een uniek gebouw welke u zeker moet bezoeken is het Mosteiro dos Jeronimos, hier is o.a.. de graftombe van de wereldberoemde Portugese ontdekkingsreiziger Vasco da Gama te vinden.
Ook de Torre de Belem moet u bezoeken, deze licht aan de rivier de Taag en is een oude verdedigingstoren welke nog in topconditie bewaard is gebleven.
Ook leuk te bezoeken is het oude Expo terrein hier werd in 1998 de Wereldexpo gehouden.
Ook het oude stadscentrum moet u bezoeken, de historie van deze stad is hier nog voelbaar aanwezig. Moe maar voldaan zijn wij tegen de avond met de trein teruggekeerd naar ons vakantieadres in Carcavehlos.

Deze dag stond in het teken van de laatste  dag van onze rondreis en we moesten terugrijden naar Faro. Dit was een rit van bijna 400 kilometer. We zijn vanwege de lengte voornamelijk doorgereden om in de namiddag op tijd in te kunnen checken in onze vakantieaccommodatie in Faro. Hier zouden wij nog één nacht blijven slapen en de volgende dag zijn wij doorgereden naar Vilamoura. Hier zouden wij het tweede deel van onze vakantie in Portugal verblijven en hadden wij de beschikking over een fraai vakantiehuis op een klein vakantiepark.

Onze vakantieaccommodatie op Cegonha Country Club

Wij hadden op dit recreatiepark de beschikking over een ruime vakantiewoning met eigen terras en gazon. Het lag op circa vijf minuten rijden van het centrum van Vilamoura. Een huurauto was dus geen overbodige luxe.
Op dit vakantiepark kon je heerlijk tot rust komen, door de kleinschaligheid voelde het persoonlijk aan. Voor ons was het een prima vakantieadres.

Faciliteiten

Cegonha Country Club was een klein park en vooral geschikt voor mensen die met zijn tweeën reizen en gezinnen met jonge kinderen. Er was een klein speeltuin te vinden welke leuk was voor jonge kinderen en een fraai zwembad met hiernaast een bar waar je tegen de middag gebruik kon maken van een lunch en tegen de avond eventueel een alcoholische versnapering kon drinken. Een restaurant was niet op het park aanwezig, hiervoor moet je naar Vilamoura.

Accommodatie

Het vakantiehuis welke wij hadden geboekt op de Cegonha Country Club te Villamoura was prima voor elkaar. Wij hadden een keuken met een gezellige woonkamer, het bankstel konden we tegen de avond uitklappen en zodoende werd het een bed. Ook het terras met bijbehorende tuin was erg fijn om in de morgen te ontbijten en tegen de avond nog gezellig en drankje te doen. Onze accommodatie stond omschreven als een appartement maar de term vakantievilla was zeker op zijn plaats. Wij hebben in ieder geval een prima tijd gehad op vakantiepark Cegonha Country Club.

Vilamoura

Deze plaats in de Algarve zal vooral bekend in de oren klinken van golfliefhebbers. Want deze plaats herbergt meerdere golfbanen. Allemaal tiptop onderhouden bovendien. Een vakantiehuis huren aan een golfbaan bij Vilamoura is dan ook goed mogelijk.
Als u een golfvakantie wilt doorbrengen en normaal naar de Costa del Sol gaat is voor u wellicht Vilamoura een erg leuke afwisseling.
Het centrum van deze plaats herbergt een jachthaven, hieromheen vindt u een u-vormige promenade waar diverse leuken eettentjes en barretjes te vinden zijn. Tegen de avond is het hier dan ook erg druk.

Uitstapjes welke we gemaakt hebben vanuit Vilamoura

Omdat we nog steeds de beschikking hadden over een huurauto tijdens ons verblijf aan de Algarve hebben we nog enkele leuke tripjes gemaakt.
Het eerste uitstapje was naar Cabo de Sáo Vícente. Dit is het uiterste zuidwestelijke punt van Portugal. De route erheen is schitterend langs grillige rotsformaties en over een kronkelende kustroute.

Met de boot hebben we een grottour gedaan. Je vaart dan langs een deel van de Alarve en kunt dan ook enkele grotten invaren. De zuidkust van Portugal is spectaculair dus sowieso leuk om eens te bezichtigen vanaf het water. Verder weet de gids ook veel te vertellen, je krijgt op deze manier ook nog wat extra informatie.

We zijn ook nog een dag met de auto naar Spanje afgereisd om exact te zijn naar de stad Sevilla welke gelegen is in Andalusië. Vanaf Vilamoura is het ruim twee uur rijden, maar deze Spaanse stad bezoeken is een absolute aanrader er is erg veel te zien.
O.a. de oude kathedraal de Giralda moet u bezoeken. Ook leuk is misschien het Universidad en niet te vergeten het Plaza de Espana met zijn vele Moorse invloeden.
Ook het Torr del Oro moet u even bekijken dit is toch min of meer het landmark van Sevilla. Zo pakt u nog een prachtig stukje Spanje mee tijdens uw vakantie in het buurland Portugal.

Eindconclusie vakantie in Portugal

Als u besluit een fly-drive vakantie door te brengen in dit prachtige land dan zult u zich zeker goed vermaken. Het is divers en heeft invloeden van buitenlandse overheersingen. Dit geeft het land veel geschiedenis en cultuur.
Ook de Algarve is een prachtige streek en in vergelijking tot sommige toeristenoorden nog opmerkelijk authentiek. Een echte aanrader dus.
Het aanbod van vakantiehuizen aan de Algarve is ook zeer breed of u nu een vakantievilla in Vilamoura wilt huren of uw voorkeur gaat uit naar een appartement in Albufeira een verblijf in Portugal is staat synoniem voor het doorbrengen van een heerlijke vakantie.